2013-11-21Гадаадын эрдэмтдийн нэр, гадаад нэр томъёогүй учир эл сэдэв нэг л шинжлэх ухаанч бус санагдаж болох.
Гэтэл тэгж болдоггүй магадгүй ганц асуудал нь үндэсний ёс заншил байж болох юм. Хүн төрөлхтний нийтлэг авъяас, (уг нь айс юм. Шидлэг ай хэр заяаж төрсөн бэ гэсэн шиг утгатай олон тооны нэрийдэл) шидлэгийг монгол зан заншил гэж тодлон авч үзэж болмооргүй тал буй. Жишээ нь ёр, зөн, совин гэх мэт бөгөөд гэхдээ түүнийг ойлгох, тайлбарлах, оноож дүгнэх тал дээр үндэсний өвөрмөц сэтгэлгээ түүнд тулгуурласан зан заншил үүдэх нь гарцаагүй хэрэг. Үүнийг цухас тайлбарлаваас
Нэг. Ёр
Сайн зүйл мөрөөдөх, тийм болох сэтгэгдэл төрөөд байх нь зөн мөн. Гэтэл муу юм болмоор тийм чанарыг ёр гэнэ. Сайны ёр гэж байж үл болох лугаа адил муу зөн гэж огт байдаггүй. Монгол ардын дуунд
Зүүн нүдний дээд зовхис жирвэс жирвэс татаад байнаа хө
Зүүн айлын Дуншаан гөөгөө ирэх нь ч юм уу даа гэж өгүүлдэг нь нэг л бүтэлгүй хариу, бүтэшгүй үйл болж болзошгүйг харуулсан хэрэг. Энэчлэн хар дарж зүүдлэх, шүд унаж зүүдлэх, морь унаа болон өөрөө бүдрэх, зүүн чих хангинах, хар шувуу ойр ирж гуагалах, шувуу тоонон дээр эргэлдэх зэрэг аль муу ёрыг хэлж барах вэ? Хэдийгээр ёр гэсэн үйлдэл ойлголт хүн төрөлхтөнд түгээмэл ч монгол ёс заншилд тэс өөр сэтгэлгээний тусхалаар бууж байгааг эндээс харж болно. Түүнийг доорхи ёс заншлаар баталж болох мэт.
- Айлын гэрт хүн шээвээс муу ёр. Шээсний нь хольцтой зүйлийг өөрт нь өгч уулгах, эсвэл гэрийн эзний шээсийг уулгах зэрэг домтой.
- Түймэр нэгэн амины нэхэлтэй гэдэг. Заавал гарз олзны үүдийг шатаадаг гэх нь гал өөдөө гэсэн үндэсний гал шүтлэгт хамааралгүй байна. Гал өөдөө боловч голомт давсан түймэр гай ажээ. Ийм болохоор "гал аюултай" гэх нь буруу "түймэр аюултай" аж. Гал эсэргүүцэх алба бус түймэр эсэргүүцэх алба чухал аж, Галлаад! гэх орос орчуулгаар ярих бус буудаад! гэх нь зөв болох зэрэг нарийн ойлголтууд ундарна.
- Анчин хүнд нохой зээх тааралдвал ихэд сэжиглэдэг. Гэтэл европынхон хар муур хөндлөн гарвал сэжиглэнэ. Хэрэв зээх тааралдвал монгол хүн "цэнэгтэй буу чигээ бүү алд! Чи муу зээх чихээ бүү гарга!" гээд үргээж бууддаг засалтай байна. Энэчлэн цагаан буга, чоно, тарвага зэргийг тааралдвал бууддаггүй хэрэв буудвал голомт сүйрэх ёр болно гэдэг. Хар домын судар зэрэгт муу ёрыг мэдэх засах талаар өгүүлсэн нь арвин буй. Тухайлбал: "Унасан морь дөрөө зууваас, агт морь гүү гишгэвээс муу ёр болно. Морины хүйсний үс туурайнаас нь дөрөв дөрвөн ширхэг үс авч оломноос нэг хэсэг жирэмнээс хоёр хэсэг, дөрөөнөөс нь нэг хэсэг, эмээлийн хойт хотгороос долоон хэсэг, сүүлийг хяргаж угаагаад тэр усыг дөрвөн зүгт цац! Цацсан юмаа билчээрээс хол чулуугаар дар! Гэх мэт.
Энэ мэт жишээ үй түм бөгөөд говийнхон гэхэд атан тэмээ, буйлваас ёр ирнэ. Халзан үхэр есөн зүйлийн идээ зул хүж өргөж атан тэмээг цохиж алаад өмнө зүг сэвсийг нь гарга! гэх мэт заслыг нь заасан байхад баруун аймгийнхан унасан морь нь ижилтэйгээ байгаа тохиолдолд янцгааваас эзэн нь үхэх ёр хэмээн сэжиглэж зохих засал хийж байх жишээтэй. Энэ мэтээр нохой айлд урвах, авдар сав дуугарах, могойн хөл хярах, цээртэй ёс ойр орчинд үйлдэгдэх зэрэг олон зуун тохиолдлыг зааж засал зүхлийг нь гаргасан байдаг болно. Энэ нь "ёр судлал"-ыг хөгжүүлж утга учрыг нь бэдрэх зайлшгүй шаардлага байгааг харуулдаг.
Хоёр. Зөн
Хүний оюун ухааны гайхамшигт чадварын тодорхой илрэлийн баримт нь муу ёр, сайны зөн, хачин совин, онгод орох, мэргэ төлгө үнэн байх зэрэг өч төчнөөн чадвар болно. Энэ бүхэн бөө мөргөлд түгээмэл байх эрдэм аж. Зөн гэхэд зорьсон ажлын аянд цаг агаар тааламжтай, тааралдсан хүн зоны авир ааш өег, халуун хошуутай мал хөндлөн дайралдах зэрэг олон учралаас гадна тухайн өдрийн өнгө зураг, жил, мэнгэ зэрэг нарийн зурхай байдаг аж.
Зүүд тайлах, зүг чиг гаргах, зөв цагт эхлэх гэх мэт зан үйл нь бүгд зөнтэй холбогдох зан үйлүүд юм. Баруун нүдний дээд зовхи татах, хөлийн ул загатнах /хол явах/, магнай тэнийх, зурхайн тооллын эерэг болох зэрэг олон шинж зөнд хамаатай аж. Зөн нь бас ай билгээр утга учрыг нээх, совин татах, мэргэн түргэн шийд олох зэрэг давхцалтай бөгөөд ялангуяа алив үйлсийг билгээр нээх мэргэн ухаан чухаг аж. Энэ нь төлгөдөх /зоос, ховлого, гэх мэт/ үйл бус мэргэн гэдэг нь мөр үг буюу ирээдүйг зөв тайлах билэг ухааны үйл давуу хэрэг, нээхүй чанар болно.
Энэ ч бас зөн мөн болой. Үүний сонгодог жишээ нь ерөөл, магтаал, зүйр цэцэн үгс, оньсого зэрэг аман зохиолын далай баян сан бөгөөд тухайлбал үлгэрийн төмөр цэрэг, үүлтэй тэнгэрээс доогуур үзүүртэй модноос дээгүүр нисэх, саран дээр очих, од мичдэд хүрэх, үхсэн хүнийг анагаах, сэргээх, мангасыг дарах, эцэстээ жаран жилийн жаргал болох гэх мэт уран сэтгэмжүүд нь өнөөдөр нэгэнт хэрэгжсэн үнэн бодот зөн байсныг илтгэнэ.
Гурав. Совин
Энэ нь ёр ба зөнгийн илрэл үйлдэл болно. Тухайлбал баруун нүдний зовхи татах /зөн/ үүдэн шүд унаж зүүдлэх /ёр/ зэрэг аж. Гэхдээ совин гэдгийг мэдээлэл /парапсихологи/ оюун билгийн үйлдэл хэмээн үзэж байсныг "Миний аль чих хангинаж байна?" хэмээн асуух, баруун бол "намайг сайнаар хэлэх хэн байх вэ" гэх, зүүн бол "тэр л муу хэлж байгаа биз" хэмээн бодох зэрэг нь совинд бодот ач холбогдол өгч байсны илрэл тэр нь эдэвгээ хүртэл уламжлагдан ирсний нотлогоо болмуй.
Энэхүү совин мал амьтад ч түгээмэл байдаг тод илрэлтэй учраас малчид байгал дэлхий цаг агаарыг шинжихдээ өргөн ашиглаж байсныг өмнө бид үзсэн билээ. Жишээ нь газар хөдлөхөөс гурваас цааш хоногийн өмнөөс нохой сүүлээ хавчин гиншэж гэр тойрон гаслах, хотны мал тогтворгүй болох, бод мал үргэж дайжих зэрэг нь тэд зөн билэг ухаанаар мэдэж буй хэрэг бус гай гамшиг ёр учрахыг тооцсон бус гагцхүү байгал-амьтан хоёрын хоорондох мэдээлэл совин чанар ажээ.
Дөрөв. Мэргэ төлгө
Ирээдүйн үйл хэрэг, түүний бүтэл, эрэл хайлт олз гарз, зовлон жаргалын мөрийг үгээр хэлэх /мэргэ/-ийн тул заавал дам зүйлээр шинжиж түүний дохио чанарыг нээхийг төлгө гэмүй. Үүнд энгийн үйл явдал цээр бэлгэдлээс ургуулан шинжихээс эхлээд дал тавих, ховлого татах, ном нээх, үг хэлүүлэх, сүнс дуудуулж онгоор /онго/ хэяүүлэх, яриа чагнуулах, мөр тандуулах, зоос гүйлгэх, зүүд тайлуулах зэрэг олон арга зүй буй бөгөөд тэр бүхэн нь маш арвин ёс заншил үйлдлийн уламжлалтай болно.
XIII зууны хаад далаар мэргэлүүлж байсан тухай гадаадын жуулчдын тэмдэглэлд тодорхой дурдсан нь буй. Харь бусад ард түмнүүд ч хөзрөөр мэргэлэх, шоо хаях гэх мэт олон төлгөдөлтэй боловч дал түлэх зэрэг дээр дурдсан ёс заншлууд нь яах аргагүй нүүдэлчдийн өв соёл уламжлал мөн тул ихэд нарийвчлан судлууштай бөлгөө.
Тав. Үндэсний соёл
Бид нүүдлийн соёл иргэншил хэмээх нэр тойм хэрэглэх дуртай. Энэ нь юуны өмнө "байгал хүн мал" гэсэн гурамслал бөгөөд бидний дээр дурдсан ёс заншлуудын онцгой чанар төрөлх дархлаа нь үндэсний соёл мөн. Жишээ нь морь уралдуулах, бөхийн барилдаан, Сур харваа, монгол дээл, тэрлэг, гутал, айраг уух, цагаан идээ бэлтгэх, гэр өргөө орд, хуур цуур, бий биелгээ, малч эрдэм зэрэг өч төчнөөн зүйл дурдаж болох бөгөөд эдгээр зүйлс нь чухам монгол хэмээх нэр алдрын онцлогийг өргөж байдаг тул өвлөн уламжлаж өртөөлөн удамшуулах ёс заншлууд мөнөөс мөн билээ.
Зургаа. Ардын урлаг
Монгол ёс заншил гэх сэдэвт үндэсний урлаг чухал байр суурь эзэлнэ. Дэлхийн өөр бусад ямар ч улс ард түмэн бүтээж чадаагүй уртын дуу, хөөмий, дэмбээ, морин хуур, найр, наадам, морин эрдэм, монгол гэр, ботго төл авахуулах эгшгийн урлаг, хурай, уухай, зал барил, овоо, эсгий, уул усны тахилга магтаал, галын тахилга гээд тоочивч үл барах олныг дурдаж болмуй. Эдгээр урлагаа төгс эзэмшиж монгол хүн гэдгээрээ бахархаж явах нь уламжлал шинэчлэлийн гол учиг мөнөөс мөн ажгуу. Монгол хүн шиг исгэрэх, хөлгийн нуруун дээр дуу хадаах хийморьтон байдаг гэж үү.
Долоо. Өв
Өв гэдгийг зөвхөн эд хөрөнгө мэтээр үзэж үл болмуй. Хэдэн сая живаа жилийн өмнө амьдарч байсан элдэв төрлийн үлэг гүрвэлүүдийн яс өндөг зэргээс эхлээд хэдэн арван мянган жилийн түүх нууцалсан хадны бичээс, булш хиргисүүр, хөшөө дурсгал, онгон тансаг байгал, ариун дагшин ус голууд бидний өв бөгөөд тэдгээрийг хайрлаж, хадгалж хамгаалж өдий хүрсэн уламжлалаа хөгжүүлж ёс заншлаа дээдлэх явдал өнөө хийгээд ирээдүйн гол үүрэг ажгуу. 13 алтай, 23 хангай, 33 говь, Хөвсгөл далай, Сэлэнгэ мөрөн, Гурван голын төв, Хархорум... монгол эх орон минь бидний мөнхийн өв.
Найм. Аман зохиол
Монгол хүн бүрийг уран үгийн авьяастан, түүнийг судлан цээжлэж сурталчлан дэлгэрүүлэгчид гэж ярьдаг нь үнэн билээ. Ерөөс монголчуудын ахуй амьдралын өдөр тутмын дэг ёсонд аман зохиол үйлчлэхгүй, түүнд цаг зав гаргахгүй тохиолдол байдаггүй байжээ. Чухам иймээс бүтэн сар хэлдэг тууль /найраглал/, үлгэр / роман тууж/ өч төчнөөн бөгөөд энэ дундаас "Монголын нууц товчоо", "Жангар", "Буриад Гэсэр" зэрэг сонгодог бүтээлүүд "Хан харанхуй" зэрэг олон туульс дэлхийд алдаршжээ.
Монгол амьдралын цаг хором, алхам бүхэн аман зохиолоор амьсгалж байдаг бөгөөд сургаал үг, зүйр, цэцэн үг, хошин үг, ёгт үг, ёж үг зэрэг үг холбооны төрөл, "оньсого", "таавар", "хурдан хэллэг", "түргэн хэллэг", "жороо үг" зэрэг уран сэтгэмжийн байгалийн уянга дуулал, ерөөл магтаал бөө мөргөлийн уламжтай тахилга, урт богино бэсрэг дууны төрөл, уриа, хурай, дуудлага, аялага, зээхүй, уухай, гүүргий, тушгиралт, зийлгэ /ямаа/, гурий гээд тоочивч эс барагдах төрөл салбар бүхий бөгөөд тэдгээрийг судлах, сурах явдал монгол үндэстнээ хөгжүүлэх чухал хөшүүргийн нэг мөн ажгуу.
Ес. Бичиг үсэг
Монголчууд шиг нэн эртнээс маш олон янзын бичиг үсэг үүтгэн зохиож хэрэглэсэн ард түмэн дэлхийд бас үгүй гэдэг. Хэмүү /нэн эрт балар үеийн/, зангиа, хэв бичиг /мөн адил/ шаантаг бичиг /шумерийн/-ээс эхлээд хуянь бичиг /сурвалж арвин ч олдоогүй/ киданы их бага бичиг, орхон /руни/ бичээс, хуучин монгол /согдоос гаралтай/ IХ-Х зуунд зохиогдсон/, тод үсэг /Намхай жамц 1648 онд зохиосон/, Соёнбо үсэг /Занабазар 1686 онд зохиосон/, дөрвөлжин үсэг /Пагва 1269 онд зохиосон/ вагиндра үсэг /Буриад Агваандорж 1905 онд зохиосон/, шинэ монгол үсэг /кирилл 1943-3-25 -нд нам засгийн хамтарсан тогтоолоор/ зэрэг арав гаруй бичиг үсгийг дурдаж болох бөгөөд тэр бүрээр зохиогдсон ном бичгүүдээс суралцах судлах явдал эрхэм болов. Энэхүү олон бичгийн ёс уламжлалд манай түүх соёл хадгалагдаж байдаг ажээ.
Арав. Хар хайрцаг
Төрийн хар хайрцагны бодлого нэн эрт үеэс уламжилсан гэж ярьдаг боловч тэр нь хар өнгийн хайрцаг дотор нууц бичиг хаадын гэрээс зэргийг хийдэг цоожтой хайрцаг байсан мэт ойлгох нь буй. Хар гэдэг нь "хүч"-ийг төлөөлж хайрцаг гэдэг нь хайртай нандин зүйл агуулах жижиг сав гэсэн зүйрлэлээр төв гол бодлогыг төлөөлж байсан ажээ. Үүнд:
Нэг. Хуянь /хиан/ угсаа /хуяньны буюу Хүннү гүрний үеэс батлагаатай/-т алтан ураг ясныхан төр барих ёсон.
Хоёр. Алтан чинхур /шонхор/ шүтээн /хиадын/ нандигнах тэнгэр угсаа
Гурав. Алтан аргамжаа /Уг угсааны эмэгтэйн хадам тал/ буюу эмэгтэйчүүдээр хадмын талыг нь барих ухаан бөгөөд одоо үед нэгэнт алтан урагтан үгүй болсон, алтан чинхур шүтээн үрэгдсэн тул энэ хэллэг уламжлалт утга өвөө нэгэнт алдсан байдалтай. Тэдний өмч нандигнал асан төрийн тамга, исэр, хар цагаан туг зэрэг сүрд нь ч үрэгдсэн тул шинэчлэх шаардлага бий. Гэхдээ төрийгхэдхэн хүний дангаар эзэмших өмч болгох "цус ойртох" хэрэгсэл болгохгүй байхыг эрхэмлэх нь зөв бөгөөд тамга туг, дуулал, сүр /тэмдэг/ зэргийг зангидсан төрийн голч бодлого /үндсэн хууль/ энэ сэдвийг төлөөлж болох мэт.
Арван нэг. Улсын наадам
Улс гэдэг нь тухайн орны хүн ардыг хэлж буй хэрэг. Баахан морьтой улс, манайд согтуу улс ирэв гэх мэтээр ярьдаг тул улсын наадам нь "ард түмний" гэсэн үг. Төрийн гэвэл сайд ихсүүдийн болно. Монгол уламжлалд энэхүү улс гэдгийг гүрэн гэдэг бөгөөд энэхүү гүр дотор төр, улс, хил /эх орон/ багтдаг ажээ. Одоо ч Оросын буриад Өвөрмонгол зэрэгт Монгол гүрэнэй, монгол гүрэн гэж ярьж бичдэг нь зөв бөгөөд гүрэн гэдэг "импер" утга бус түүнийг Эзэнт гүрэн гэмүй. Энэ наадам нь цэргийн насны идэр эрсийг жилд гурван удаа цуглуулж хүч самбааг нь үзэх болсон эрт үеийн эрийн гурван /удаагийн/ наадам бус. Сур харвах морь унах нь охид эмэгтэйчүүдэд хэзээ ч дархан эрхтэй байсан тул "үндэсний гурван" гэж ярих нь зөв аж. Эдгээр гурван төрөл нь овгийн байгууллын үеэс үүдэлтэй маш эртний ёс заншил ажээ.
А.Бөх барилдаан. Эртний хүмүүс эр тэнхээний хүчээр бусдыг дийлж ан авлаж, мал сургаж, өшөөтнөө дарж өөр хоорондоо тэмцэлдэж байхад хэн чадалтай нь алдаршин айдас хүйдэс төрүүлдэг байсан үеэс үүдэлтэй аж. Түүний эерэг хэлбэр нь наадам, найрын барилдаан аж. "Монголын нууц товчоо"-нд Улсын бөх Бүри, Бөх Бэлгүтэй, Хавт Хасар гэж байдаг нь ихэд боловсорсон үеийн байдал болно. Овгийн үеэс үүдэлтэйг бөхийн дэвэлт /гарьдын дэвэлт, бугын хялайлт, харцагын шүүрэлт мэт/, хүчит араатан жигүүртний хөдлөл байдал үзүүлэх зэрэг хүй нэгдлийн үеийн ангуучны бүжиг хөөрөөний хэлбэр аж.
Ер нь бөхчүүл хоёр гар хоосон улаан гараараа хүчит араатантай халз тааралдан тэмцэх гэж буй дүр үзүүлж (тийн сэтгэж хүч чадлаа төвлөрүүлдэг) барилддаг байсныг жараад оноос өмнөх үеийн бөхчүүл ид хавтай үзүүлдэг байв. Энэ нь үүслийн нэгэн сэжим мөн. Бөхийн цол начин, шонхор, гарьд арслан, заан зэрэг нь эрт дээр үеэс зодогны ард барс арслан, гарьд, луу зэргийг шаглан урладаг байсан нь тотем шүтлэгийн зүйл ба ялагдашгүйг зөнлөсөн сэтгэлгээний илрэл юм.
Цолыг сондгой тооны даваанд цоллодог нь эрт үед тэгш тоог эм, сондгой тоог эр (хүч) хэмээн эрхэмлэдэг байсантай холбогдоно. Зүүний манлай эрхэмлэгддэг нь эрт дээр үеэс зүүн талыг дээдлэн "манайх" гэсэн ухагдахуунаар, баруун талыг "зочны" гэж үзэх ёсны гэрч. Мөн зүүн тал эмэгтэй, баруун тал эрэгтэй төлөөлөлтэй зүүн нь баруунаасаа илүү дээдлэх хүндлэлтэй байдаг нь эхийн эрхт ёсноос бөхийн барилдаан үүдсэн гэдгийн нэгэн нотолгоо болдог ажгуу. Ийм учраас цоллуулж байгаа бөхчүүд эхлээд засуулд очихдоо заавал зүүн мөрөнд нь (талд нь) очдог ёстой байжээ.
Б.Морь уралдуулах. Эши сурвалжаас үзвэл нийтийн он тооллоос 3200 жилийн тэртээ өмнө азийн тал нутагт морийг гэрийн болгон дасгасан бөгөөд он тооллын өмнөх IX зууны үеэс эмээл хазаартай морь унадаг болжээ. Хүннү (хуяньны) нар морь унаж дайтдаг байсан (Модуны шаньюйн хүлэг морь) морь уралдаж наадан цэнгэдэг байсан, хурдтай морийг эрдэнэ болгодог байв.
Нүүдэлчдийн гол хүч хөлөг морь байлаа. Иймд хамгийн шандаст хурдыг шалгаруулах нь тэдний хамгийн дээд эрмэлзэл цэнгэл бахдал байжээ.
В.Сур харвалт. Мөн л овгийн байгууллын үе, тодловоос хуучин чулуун зэвсгийн шувтарга, шинэ чулуун зэвсгийн эхэн үед нум сум гарч ан авын хөдөлмөрийг үлэмж хөнгөвчлөжээ. Аажимдаа цэрэг зэвсгийн хэрэгсэл болжээ. Эдэвгээ дэлхий нийтэд спортын чиглэлээр хөгжиж байна. Нум сумны тэмцээн нь юуны өмнө хэний нум сум эрчтэй сайн болох хэлбэр хийцийн хөгжлийг шалгаруулахын дээр хэн илүү оноо цэцтэй мэргэн болохыг уралдуулдаг байв.
Монголчууд хүрэл зэв олдвол "тэнгэрийн сум" гэж үздэг ба олдошгүй чухаг шидэт зүйл мэтээр ойлгодог нь маш эртний олдвор олсон хэрэг төдийгүй эр хүний агсаргад хийморь хүчийг илтгэдэг нум сумны дээд эрхэмлэлийг илтгэж буй хэрэг болно. Монголчуудын харвалтын төрөл, нум сумны хийц нэн олон бөгөөд Чингэсийн чулууны бичигт Буха сачихуй гэдэг газар хамаг монгол ард олон хуран цэнгэх үед Чингэсийн ач хүү Есүнгэ 335 алд газар сум харвасан нь хамгийн хол харвасан дээд амжилтыг хөхүүлэн баясч тэмдэглэсэн хэрэг юм.
Бөх, морь, сур гурав монголчуудын хэзээд ч үл мартах гайхамшигт өв уламжлал мөн тул малчин бүр хурдтай байх, эр бүхэн бөх болох, эрхийтэй бүхэн харваач болох хүсэл эрмэлзэлтэй байх чухаг ёс заншил мөн аж.
Арван хоёр. Чингэс хаан
Дэлхийн мянган жилийн суутан, монгол угсаатны бахархал шүтээн Чингэс хаан 1161 оны өвөл төржээ. Түүхийн гүн ухааны үүднээс мөшгөн шалгахүл нэр Тэмүчин (Тэмүжин бус) цол Чин-Ихэс буюу Чингэс ажээ.
Түүний дэлхийг төвшитгөсөн их ухаан эрдэм гүн ухааныг монгол болж төрсөн хүн бүхэн заавал эзэмшин судлах явдал монгол ёс зан удмын нандин соёл мөн болно. Иймээс Чингэс хааны тахилга бусад их дурсхалуудыг тодруулах, ёслон тэмдэглэж байх явдал монгол төрийн уламжлал ёсны шинэчлэлийн нэгэн бүрэлдэхүүн байх ёстой нь зайлшгүй ажгуу.
Арван гурав. Малын буян
Монголчуудын түүх соёл зан заншлыг мал ахуйгүйгээр танин мэдэх аргагүй билээ. Бидний хэлэлцэн буй бүхий л ёс заншил эцсийн эцэст малын буянаа зөв хүртэх малч эрдмээр илэрдэг.
Өмнө дурдсан үгийн, тооны, шинжээч эрдэм, шившлэг гэх дохиоч эрдэм ёс заншил бүхэн тэр бүү хэл мэндлэх ёс, ахмадыг хүндлэх гэх зэрэг хүнтэй холбогдсон зан заншлууд ч малын буянтай салшгүй хэлхээтэй байдаг. Жишээ нь та амархан сайн байна уу? сүрэг онд мэнд тарган орж тавтай сайхан хаваржиж байна уу? хэмээн мэндлэж морь унаанд нь мордуулах буулгах ёстой гэх мэт болно. Мал дагавал ам тосдоно гэдэг үг малын буяныг амьдралын эх сурвалж болохыг сургасан хэрэг. Малын эмээл хазаар чөдөр ногт зэрэг бүхий л тоног хэрэгслэлүүд мөн л монгол ёс заншил гүн ухааны тусхал баримт байдаг. Жишээ нь чөдөр гэхэд урд хоёр хаа нь тэнцүү биш нэг хуруу урт богино байдаг нь хүчийг сарниулж буй фрактал бүтэц (замбараагүй)-ийн хуулиар тооцсон хэрэг аж. Яг тэнцүү хийчихвэл мэдээж хоёр хөлний алхаа тэнцүү тул уг чөдөр тэсдэггүй, урт богино учраас тиймхэн тооцоонд хүч нь сарниж "замбааргүй" хэлбэр морины их хүчийг өчүүхэнд оруулдаг аж. Энэ шинжээч эрдэм өнөөгийн хүмүүст бол их л нарийн судалгаа тооцооны үр дүнд бүтэх ажил мэт. Өөрөөр хэлбэл мал ахуйн тоног хэрэгслэлийн ёс заншил өнөөдөр их л гээгдэж сайхан томсон хуйвтай уурга барьсан хүн харагдахгүй болоход хүрэх нь. Монгол ёс заншил гэдэгт монгол эд ахуйн гойд хийц, хэлбэр ур ухаан, хээ чимэглэл гээд маш олон эрдмийн чуулбар нийлбэр байдаг ч хэрэглээ судлал их л орхигдсоор буйг хэлэх ёстой.
Малын хэдэн мянган зүс, тоног хэрэгслийн ур ухааны хосгүй нарийн хийц хэмжээс зэрэг олон зүйл эрдэм ерөнхий болж хомсодсоор. Уламжлалаа умартан буйн илрэл энэ мөн билээ. Малын буян гэдэг идэх хоол, уух ундаа, өмсөх хувцас, орон гэр зэрэг түгээмэл хэрэглээ ойролцоо тооцоогоор 400 гаруй өвөрмөц ажил мэргэжил байна гэсэн тойм судалгаа байдаг. Үүнийг бичиглэн номлож хичээл болгон цагаар заавал бүрэн дунд боловсрол төдийгүй дээд боловсролын сургалт ч эс хүрэлцэх буй заа. Иймд малч эрдмийг үнэлэх тодорхой шаталбартай болгож баклавар, магистр, докторын цол өргөж ч болох шинэчлэл байж болох бөлгөө.
Арван дөрөв. Ардын тоглоом наадхай
Монгол ёс заншил хэмээн ярих нь их ч тодорхойлохуйяа дэндүү өргөн цараатай далай баян сантай тул түүнийг тодорхой тогтолцоо зүйчлэлд хуваан өгүүлсэн эл сэдэв тус бүрийг унших судлахдаа дэлгэрүүлж хэлэлцэх өөрсдийн мэдэх зүйлээ нэмэн баяжуулах, нэгэн сэдвээр нь дагнан лекц рефарат дипломын ажил бичих цаашид эрдэм судалгааны ажил хийж зэрэг цол хүртэх хүртэл ажиллах өв сан орон зай байгааг нийт оюутан мэргэд уншигч сонирхогч бүхэнд сануулах нь зөв буй заа. Монгол гэж хэлэхийн тулд монгол зүрх ухаан эрдэмтэй байх ёстой гэдэг билээ. Түүний үндэс нь ёс заншил, үндэсний өвөрмөц өв уламжлал билээ. Гэтэл "Дөрвөн бэрх хаях" гэх хамгийн энгийн нэгэн төлгөдлийг зурагтаар уламжлалаа сэргээх хэлбэрээр наймаа худалдааны ажлыг сурталчлах таавар болгосон нь маш жижиг зүйл. Гэхдээ тийн санаачилсан нь олзуурхууштай билээ. Ялангуяа цэцэрлэг сургуульд үндэсний тоглоом наадхайг сургах хөтөлбөр боловсруулж хэрэгжүүлэх ажил тун чухалчлагдана. Монгол хүний хүмүүжилд цахим тоглоомоос илүүгээр байг гэхэд эн тэнцүү ач холбогдолтойг төр засаг ч анхаарч дэмжлэг үзүүлэх шаардлага байгаа билээ.
Монгол тоглоом наадхай нь ард түмний олон үед бүтээсэн сэтгэлгээний гайхамшиг, хүмүүжлийн чухал хэрэгслүүр ёс заншил соёлын үнэт өв мөн. Энэ нь юуны өмнө нүүдэлч соёл, малч эрдмийн онцлог туссан эрхэм эрдэнэ байдаг онцлогтой нь мэдээж буй заа.
Олон мянган тоглоом наадхайн төрлийг ерөнхийд нь шинжиж үзвэл:
1. Маш эрт үед хамаарах бөх, сурын зэрэгцээ 10 гаруй мянган жилийн тэртээд "Буга жиргэх" зэрэг наадам байсныг судлаачид тогтоожээ. Нийтийн он тооллоос өмнөх үед хамаарах нэгэн хадны зурагт (Хэнтий Дархан сумын Ногоон толгой гэдэг газраас олдсон эдэвгээ үндэсний төв музейд буй) уул талын бугын хүлэг бялдар дүрслэгдсэн байжээ.
2. Ноосон бөмбөг, үлээсэн гүзээ давсган бөмбөг, морин бөмбөг (поло) (Чжао Хун "Монгол татаарын бүрэн тэмдэглэл 1221 он) зэрэг олон тоглоом бусад улсад өөр хувилбараар түгсэн төдийгүй шатар ч монголоос гаралтай болох талаар дурдсан олон эрдэмтэд судлаачдын бүтээл буй. Эдгээрийг нарийвчлан судлаж тогтоох явдал чухал болно.
3. Мал ба нүүдлийн ахуйд уялдсан онцлог нь шилбүүр унах, эмээл унах, гүү саах зэрэг олон наадхай тоглоомд илэрлээ олсон
4. Өш хонзон, дайн зэргийг голчилдоггүй эв эе найр цэнгэлийг дээдлэсэн онцлогоороо монгол тоглоом наадхай давуу талтай.
Жишээ нь чоно тарвага, цагаан тэмээцэх зэрэг наадхай ба унасан бөх хаясан бөхдөө тахим өгдөг зэрэг олон зүйлээр нотлож болох
5. Хамгийн гол нь хүүхдийн ой ухааныг нээх бие бялдрыг нь хөгжүүлэхэд чиглэдэг. Үүнд уран гогцоо, эв мод, хөлөгт тоглоомууд, дүрст тоглоом, уралдах хөөцөлдөх өргөх унагах олон мэх наадхайг дурдаж болох
6. Наадмын нэр, хэллэг хүртэл өвөрмөц сонин байдаг. Цагаан лонх тоолох г.м
7. Байгалтай харьцах нь элбэг. Чулуу таалцах.... ялгах... гэх мэтээр олон нэр төрөл онцлогийг дурдаж болмуй.
Тоглоомын нэр төрлийн хувьд авирах дүүлэх харайх, догонцох, мөргөлдөх, уралдах, туулай харайлгах, дүүгүүрдэх, бөмбөг цохих, шидэх (чулуу онох, бай онох, товх харвах) шагаа (шагай) шагалцах олон төрөл, муур хулгана болох, зээр онох, адуу манах, будаг гуйх, усанд шунгах, алчуур нуух, цүү хаях, галахай (малгай) шүүрэх, үүрэлцэх, дүүрэлцэх, бугуйлдах, булгиулах, чөмөг хугалах, олс татах, дээс эргүүлэх, монгол шатрын хожил (уран бэрийн нээлт, тэмээний шээс уулгах гэх мэт) бусад хөлөгт тоглоомуудын олон төрөл (буга, морь уралдах, шангарцаг, зургаадай хөлөгт, жиргэ (олон төрөл) зэрэг өч төчнөөн тоглоом наадам байх аж.
Харамсалтай нь орчин үед үйлдвэрлэлийн аргаар хийсэн гадаадын олон янз дүрст ба дуут тоглоом зэрэг ихэссэнээс үндэрний тоглоом наадхайн уламжлал илт орхигдож энэ нь монгол ёс заншлаа багаасаа өвлөн хүмүүжихэд тусгаарлах нэгэн бэрхшээл болж буйг шүүмжлэн үзэх ёстой. Иймд үндэсний тоглоом наадхайгаа судлах сурталчлах, үйлдвэрлэх зорилгод цалгар хандаж буйгаа эрхбиш ухаарах цаг болсон мэт.